Børne/Unge-ballader maj 2008
Lørdag den 24. maj til Søndag den 25. maj 2008. Kursusleder: Gitte Thofte, Jack Jacobsen, Leif Varmark, Helle Varming m.fl.. |
|||||||
Forårets Børne/Unge-balladeweekend
med majstang afholdes i år fra lørdag den 24. maj kl. 10.00 til søndag den 25. maj kl. 15.00 på Broby gamle Skole, Suserupvej 55, Vester Broby, 4180 Sorø. Tlf.: 57 64 83 62, e-mail: bgsbroby@inet.uni2.dk, hjemmeside: www.bgsbroby.dk Tilmeld dig NU! Betal senere! (Fedt tilbud!) Du kan forberede dig her og nu over internettet via hjemmeside og e-mail!
Majstangen rejses. Foto: Jack Jacobsen, 2007. --- Af Balladeskolens menu kan i øvrigt fremhæves: SANG Lær en eller flere nye ballader (foregår via hjemmesiden, færdiggøres på kurset) Lær dine gamle ballader ordentligt (udtale, engagement, stemmeleje, tempo m.m.) Stemmetræning (lydøvelser og vejrtrækning, råb, talesang og mundmusik) Flerstemmighed (droner, kvart/kvint-sang, kontrastemmer) Bretonsk dobbeltsang (find en makker og syng med overlapning...) Balladesange og Balladesanglege SPIL Balladeviolin (omstemninger, balladestrøg, forsiringer m.m. - hvilke melodier?) Sækkepibe (tonarter, spilleteknik, forsiringer m.m. - hvilke melodier?) Drejelire (tonarter, spilleteknik, forsiringer m.m. - hvilke melodier?) Trehulsfløjte (tonarter, melodityper, forsiringer m.m. - hvilke melodier?) Rytmeinstrumenter (enhåndstromme, bjælder, mundharpe m.m.) Spillemandsballader (sammenhæng mellem kædedans og gammeldans) Spil til dans og sang (»Leger«-grupper) DANS 2-spring, 3-spring, 4-, 5-, 6- og 8-dans (10-dans?, 12-dans?) Korrekt tempo og takt (Puls, Gang, Løb, Spring, 2-delt og 3-delt, undtagelser?) Skift mellem tempi og taktarter De forskellige trin og momenter Kropsholdning (fødder, ankler, knæ, hofter, ryg, skuldre, arme, hænder, hoved) Danseforløb, Bretonsk plinn og »to ting« BALLADETEATER Det store balladeteater (flere personer, flere steder) Det lille balladeteater (få personer, ét sted) Dialog/Sketch (f.eks. skænderi mellem mand og kone, ung og gammel etc.) Monolog (»jeg«-ballader med personligt udtryk) |
|