Anelise »fortæller« en ballade... Talesang
Øvelser til Talesang.
© Leif Varmark, Balladeskolen, 2008.
Leif Varmark, 2007.

Definition:
»En talt meddelelse siger os ikke meget, hvis den ikke har et musikalsk indhold, således at ord og stavelser kommer til os på højere og lavere toner, passende artikuleret og fraseret. Talesangens ide er en forstærkning af sprogets musikalske indhold. Her veksles i kort interval mellem en højere og lavere tone, alt efter hvad sproget og meddelelsen lægger op til. Den evigt foranderlige og bølgende talesang får en særlig karakter ved at stå i forhold til én ud af to traditionelle hviletoner:
  • den ene gør talesangen mørk (Talesang 1)
  • den anden gør talesangen , måske den helt samme tonefølge, lys (Talesang 2)«

Hør to eksempler på talesang her:

Calum Rhuad, keltisk barde, 1976, 3 min. 40 sek.
Anelise Knudsen, 1983. 10 min. 20 sek.

Se video her:
Anelise Knudsen, 2007, 2 min. 40 sek.


Talesangs-øvelser (om bordet):


1. SigEfter: Forsanger + alle
   Vi var så mange søskende derhjemme
   og vores far døde tidligt fra os

2. ResitérEfter: Forsanger + én ad gangen
   Vi var så mange søskende små
   så tidligt faldt os vor fader fra

3. SyngEfter: Én ad gangen + kor
   Vi var så mange søskende små
      der duggen driver så vide
   så tidligt faldt os vor fader fra
      allerkæreste min
      stolt Inger hun sørger så såre

4. Vi synger og danser Hr. Torbens datter


Ballader med Talesangs-melodier:
Den store mand
Den store okse
Majballaden
Bønderne dræber hr. Tidmand
Sidsel Viddelvand
De to søstre
Maria Magdalene
Hr. Torbens datter