Stefan holder tonen (dronen) ... Sangeffekter
Øvelser til Dronesang, Dobbeltkor og Bretonsk Dobbeltmelodi
med Overlapning og Mundmusik.
© Leif Varmark, Balladeskolen, 2008.
Leif Varmark, 2007.

Det drejer sig om forskellige måder at »udsmykke« sangen og musikken på. Det er vigtigt at forstå, at der ikke er tale om harmoniske andenstemmer bygget på akkorder.

1. Dronesang.
Definition: Når en balladetone udfolder sig, sker det at nogle toner bliver hængende i rummet, eller i ørerne. Måske holdes tonen spontant af nogle sangere og dansere? Sådanne toner kaldes droner eller borduner eller liggetoner. De er typiske for intonationerne i balladetonerne. Fedelen eller violinen stemmes sådan at de løse strenge svarer til drone og liggetone i balladetonen. Og på samme vis vælges en pibe, trehulsfløjte, skalmeje eller sækkepibe, sådan at balladetonens drone og liggetone falder sammen med pibens tomme toner.

Den enkleste måde, når man synger er at holde den sidste tone i linjen og/eller i omkvædet:

Vi var så mange søskende små-å-å-å
   der duggen driver så vide-e-e-e-e-e
så tidligt faldt os vor fader fra-a-a-a
   allerkæresten min
   stolt Inger hun sørger så såre-e-e-e

Men det lyder ikke altid lige godt, så man må prøve sig frem. Der er ofte flere muligheder...

2. Dobbeltkor.
Nogle ballader er optegnet, så man tilsyneladende skal gentage halvandet vers - Etterens sidste halvdel og hele Toeren. Thorkild Knudsen fik den ide, at det var sunget og nedskrevet således, fordi sangeren var alene i optegnelsessituationen. Thorkild forestillede sig den levende balladescene med to forsangere, hvor Andensangeren gentog hele balladen på et for dansen passende sted. Senere igen fandt han ud af, at man alternativt kunne lade koret have to roller. Det vil jeg kalde »Dobbeltkor«.

Forsanger: Wollekong og hans broder
                 de sad dem over borde
1. kor:       det er så favrt i Trondhjem at hvile
2. kor:                               Wollekong og hans broder
                                         de sad dem over borde

3. Bretonsk dobbeltmelodi med overlapning og mundmusik.
Definition: Dobbeltmelodi: En langlinjet, 8-takters Toer kan udvides til dobbelt længde med et dansetral (mundmusik), som placeres midt inde i Toeren! Førstesangeren synger de første 4 takter af Toerens tekst, hvorefter han synger 8 takter med hjemmelavede råbe-tralle-jodle-lyde, og hvorefter han fortsætter med de sidste 4 takter af teksten. Han har således udvidet Toeren til 16 takter.

Definition: Overlapning: Førstesangeren synger Etteren, 8 takter. Den gentages af Andensangeren, men således at han allerede falder ind på Førstesangerens sidste 3-4 takter og derefter fortsætter med sin egentlige gentagelse af Etteren. Når Førstesangeren så skal synge Toeren, starter han tilsvarende allerede på Andensangerens sidste 3-4 takter af Etteren og synger så sin Toer, hvor så Andensangeren falder ind på de sidste 3-4 takter og fortsætter med gentagelsen af Toeren. Osv.

Definition: Mundmusik: Rytmiske ord og lyde, ofte sjove og frække, som ikke giver sproglig mening, men som giver musikalsk mening og energi og vækker (ægger!) kroppen til arbejde og dans.

Eksempel: Se Hovmanden i mæren, version 3.