Broby gamle Skole Balladeweekend 25.-27.1.2008
Fredag dag 25. januar 2008 til Søndag den 27. januar 2008.
Kursusledere: Kirstine Jensen og Ole Jensen.
Ole Jensen, 2007.
  Den traditionelle balladeweekend afholdes i 2008
fra fredag den 25. januar kl. 18.30 til søndag den 27. juli kl. 14.00
på Broby gamle Skole, Suserupvej 55, Vester Broby, 4180 Sorø.
Tlf.: 57 64 83 62, e-mail: bgsbroby@inet.uni2.dk, web: www.bgsbroby.dk
Tlf.: 86 28 18 60, e-mail: olespillemand@basseralle.dk, web: www.basseralle.dk

Se den officielle invitation og tilmeldingsprocedure  her...
Der er forberedende undervisning over internettet via hjemmeside og e-mail!

Spillegruppen v/Jeppe Nørgård
Spørgsmål og forberedelse: helje@mail.dk

Spillegruppen vil arbejde med 3 ballademelodier:
Wollekong • Hr. Torbens datter • Hovmanden i mæren

De findes på hjemmesiden www.balladeskolen.dk. Her kan i øvrigt også findes en stor materialesamling, balladeleksikon og artikler om ballader. Jeg regner med, at du har stiftet bekendtskab med de 3 melodier og hjemmesiden, inden vi starter.

De 3 melodier repræsenterer 3 melodityper, som musikforskeren Thorkild Knudsen kaldte »modeller«, og som han fandt grundlæggende i det danske balladestof. De 3 modeller er: Råb, Talesang og Dans.

Vi vil på seminaret forsøge at præsentere en særlig balladelyd, som bygger på den karakteristiske melodiopbygning med intonationer (korte, variable melodilinjer), droner (én lang, underliggende tone, som f.eks. på en sækkepibe - i stedet for skiftende akkorder) og forsiringer (triller) og kernetoner. Nærmere præsentation kan findes på ovennævnte hjemmeside, men det vil også blive gennemgået på seminaret.

Ganske kort fortalt er kernetoner skelettet i flere slags musik, herunder ballademusik. Kernetoner er (groft sagt) de toner, som falder på de betonede slag i melodien, men de karakteriserer også i høj grad melodien.

Som et lille forsøg og en forberedelse kan du selv prøve at udregne kernetonerne til Wollekong. I Wollekong er kernetonen den første ottendedel for hver fjerdedels slag.

Jeg kan hjælpe ved at sige, at de første 8 kernetoner i Wollekong (svarende til de to øverste melodilinjer) er: e  e  fis  e   d  d  c  h.

Eller med håndtegn (check en definition ud på Balladeskolen: Balladeleksikon): li  li  byi  li   se  se  fæ  ma. En råb-intonation.

Intonationer, kernetoner, droner og forsiringer er musikteoretiske betegnelser, som hurtigst skal omsættes til praksis. Vi skal spille mere end vi skal snakke.

Alle instrumenter er velkomne, men vær forberedt på, at du kan komme til at bruge dem på en ny måde.

Balladesang og kædedans v/Leif Varmark
Spørgsmål og forberedelse: balladeskolen@mail.dk

Wollekong • Hr. Torbens datter • Hovmanden i mæren

Vi bruger de samme 3 ballader som spillegruppen.
Vi træner råb: Højt toneleje, kraftig stemme m.m.
Vi træner talesang: Tydelig udtale, dramatisk stemmeføring m.m.
Vi øver forsang, eftersang, vekselsang, korsang, dronesang og mundmusik.
Vi træner dansetempi: Puls, Gang, Løb og Spring.
Vi træner danseformer: 2- og 3-spring, 4-, 5-, 6- og 8-dans.
Vi diskuterer balladens handling, indhold, personer og miljø.
Vi snakker om de gamle balladesangere og deres kulturbaggrund.
Vi skal synge, danse, grine og fortælle løgnehistorier.
Thorkild Knudsens teorier og »Hogager-metoder« gennemvæver det hele.
Brug hjemmesiden www.balladeskolen.dk maximalt inden weekenden.
(Moderne tider: Medbring bærbar computer med trådløs netforbindelse!)

Se, hør og print Kursusplan og kursusmateriale til denne gruppe her...

Advarsel! Vær forberedt på, at du deltager i et enestående pædagogisk eksperiment med interaktiv undervisning mellem flere grupper og en hjemmeside!

Ballader og kædedans v/Lene Halskov Hansen
Spørgsmål og forberedelse: lene.halskov@mail.dk

Jeg kunne tænke mig at få Elveskud-balladen til at fungere rigtig godt som dans i kæde. Versene får I lært (i hvert fald nogle af dem) mens vi danser. Ind imellem snupper vi nogle skæmteviser til trendansen sådan som den er beskrevet på Mandø. Hav gerne en ballade med (i hovedet) som vi kan danse. Jeg har allieret mig med Stefan som dukker op undervejs med musik.

Balladeteater v/Elisabeth Groot og Marie Louise Maegaard
Spørgsmål og forberedelse: nordenfra@mail.dk

Kan man lave balladeteater? Ja da, vi har en masse skønne ideer, som vi kunne tænke os at lege med. F.eks. for at være højaktuel:»Vild med ballade« gæt en ballade, balladehørespil, stem på en ballade, skab et balladerum. I de ballader, som de andre grupper arbejder med, er der utrolig mange billeder, som vi kunne tænke os at levendegøre.

Til Alle: Tag gerne ting, tøj og materialer med, som vi kan låne.

Madgruppen v/Brita Ulvskov Jørgensen
Spørgsmål og forberedelse: brita.ulvskov@privat.dk

Den sædvanlige uovertrufne, helsebringende og økologiske forplejning.

Kirstine Jensen, 2007.
Kirstine Jensen

Jeppe Nørgård.
Jeppe Nørgaard

Leif Varmark, 2007.
Leif Varmark

Lene Halskov Hansen.
Lene Halskov Hansen

Elisabeth Groot, 2006.
Elisabeth Groot

Marie Louise Maegaard.
Marie Louise Maegaard

Brita Ulvskov Jørgensen, 2007.
Brita Ulvskov Jørgensen