Thorkild Knudsen Biografi 2
© Leif Varmark, 2007. |
||
Kapitel 2: Thorkild Knudsen og Dansk Folkemindesamling 1961-1971 | ||
2.1. Bødker anbefaler Thorkild Knudsen | ||
Laurits Bødker |
Thorkild Knudsen var ansat
ved Dansk Folkemindesamling (DFS). De øvrige arkivarer har altid været modstander af Thorkild
Knudsens ideer og arbejdsmetoder – og antipatien har været gensidig.
Dette er let at dokumentere. Problemet er, at en sådan dokumentation er
kedelig og langstrakt, men jeg bringer den her, fordi der også dukker
nyttige formuleringer frem, der viser Thorkild Knudsens holdninger som en
syntese af videnskab, kunst og politik. Det første dokument, jeg er i besiddelse af, er et brev af 14.3.1961 fra lederen af Nordisk Institut for Folkedigtning (NIF), senere professor, Laurits Bødker, til professor L. L. Hammerich, daværende formand for Folkeminderådet. Det omhandler »den aktuelle situation på Dansk Folkemindesamling«, og her omtaler Bødker »det meget vigtige, nye indsamlingsarbejde, som allerede er påbegyndt i DFS II«. Hermed menes det omfattende arbejde med indsamling af folkesang- og musik, som Thorkild Knudsen startede og organiserede fra 1959. DFS II er Folkemindesamlingens afdeling for folkemusik. Senere skriver Bødker:
Laurits Bødker var ægte liberalist. Ikke handelsskoleliberalist, men højskoleliberalist. Han sad en overgang i partiet Venstres kulturudvalg. Han fik aldrig den faglige anerkendelse, han fortjente, og årsagen var – som man ser her – at han altid sagde sin mening lige ud. Da han var for dygtig til at man kunne komme uden om ham, oprettede man et ekstra-ordinært professorat til ham. Da han måtte gå af, nedlagde man professoratet igen. Piøs politiske holdning eller verdensanskuelse ved jeg intet om. Man kunne på baggrund af Bødkers udtalelser formode, at han ingen havde. Thorkild Knudsen var kommunist. Han var som beskrevet i første kapitel blevet fascineret af folkemusikken ved den internationale kommunistiske bevægelses ungdomsfestivaler i Østeuropa i begyndelsen af 1950'erne, og var fast besluttet på at fremdrage og udbrede en dansk folkemusik. Men i modsætning til sin partifælle og rejsekammerat Ejnar Kamp, som kopierede østeuropæerne med sit folklore-ensemple Tingluti (jovialitet og folkedragter), så gik Thorkild Knudsen fra begyndelsen til kilderne, folkekulturens folk, Evald Tang Kristensens optegnelser fra den jyske hede og de endnu levende sangere og spillemænd på landet og i byerne. |
|
2.2. Den permanente strid | ||
Bødkers anbefalinger blev
ikke fulgt. Af et brev fra Folkeminderådets formand, nu Palle Birkelund,
til Kulturministeriet 3.9.1965 fremgår det, at Iørn Piø ved arkivar
Ellekildes afgang allerede fra 1.3.1961 blev konstitueret som leder af
Folkemindesamlingens afdeling I (den med teksterne), og at han siden har
fungeret som sådan. I brevet indstiller Birkelund Piø til et
kvalifikationstillæg med bl.a. følgende begrundelse:
I 1967 diskuterer man stadig DFS's fremtidige stillingsstruktur. Hver arkivar er blevet bedt om en udtalelse. I et brev fra Iørn Piø og Bengt Holbek 24.11.1967 hedder det bl.a.:
På en række mest betydningsfulde områder kan indsamlingen til Dansk Folkemindesamling kun gennemføres forsvarligt igennem et langvarigt og tillidsfuldt samarbejde mellem indsamlerne fra folkemindesamlingen og kompetente meddelere. Indsamlingen må beskrives som en forskningsopgave, der udføres af fagligt oplærte indsamlere og aktive repræsentanter for folkekulturen i fællesskab... Konsekvensen burde være: at kompetente meddelere betragtes som medarbejdere ved folkemindesamlingen og honoreres i overensstemmelse hermed ... Sagt på en anden måde: Dansk Folkemindesamling har behov for at kontraktansætte, på månedsbasis eller på timebasis, nogle aktive repræsentanter for folkescenens vigtigste områder; og der bør indrettes et sted, bedst i Jylland eller i hvert fald uden for København, hvor indsamlere og meddelere kan arbejde uforstyrret på særlige opgaver i så lang tid, det er nødvendigt... I de senere år kommer kravene om adgang til folkemindesamlingen og om distribution af det historiske og aktuelle materiale mere og mere fra folkescenen, altså fra de aktive meddeleres egen kreds... I dag ønsker folkescenen som leverer meddelere til folkemindesamlingen at få noget igen til eget brug. Grunden til dette spændende forhold er sikkert, at meddelerne fra vor tids folkescene betragter materialet som et udtryk for deres egen kultur og ikke alene som et levn af en fortidig folkekultur... Det mest perspektivrige vil sikkert være at give folkemindesamlingens medarbejdere fra folkescenen indflydelse på, hvordan det indsamlede stof bedst ordnes, bearbejdes og distribueres... Nyordningens første mål må være at give folkemindesamlingens meddelere, folkescenens aktive repræsentanter, medindflydelse på samlingens drift og medansvar for opgavernes gennemførelse. ... Lad folkemindesamlingens medarbejdere af alle slags udgøre et råd, som bliver hørt i alle spørgsmål af betydning for institutionens indretning og virksomhed!«
|
||
2.3. Folkekulturens folk i centrum | ||
Men det bliver værre
endnu! I endnu et notat til endnu et møde 10.8.1970 anvender Thorkild et
endnu mere direkte sprog og kommer med et helt konkret forslag:
Den gamle folkekultur har det vel ikke godt mere. Men en ny folkekultur er under udvikling, og en ny folkescene er blevet til. Med fejl og mangler, måske, men også med store dyder. Det er karakteristisk for den nye folkekultur, at den søger forbindelse med den gamle folkekultur og viser åbenhed over for fremmede kulturer. Den ny folkescene vil have folk fra den gamle scene med, og fra kulturer uden for Vesteuropa... I dag har folk virkelig noget at sige om sig selv og deres virkelighed, og de kan både læse og skrive. Derfor, hvis folkemindesamlingen skal løse sine opgaver, så må den forny sine forbindelser til folkescenen, så de bedre svarer til virkeligheden. Det kan kun ske ved at gøre meddelerne, folk fra folkescenen, til medarbejdere og ved at skabe en arbejdsplads, hvor de føler sig hjemme. Det vil tage lang tid, måske, men det er vigtigt at folkemindesamlingens gamle medarbejdere ikke gør overgangstiden længere end nødvendigt er. Imidlertid, nu har folkemindesamlingen netop fået en mulighed for at vise, hvor den står: En arkivar ved folkemindesamlingen er gået til universitetet for at undervise i folkemindevidenskab, foreløbig for et år. Derved får folkemindesamlingen råd til, for en tid, at ansætte to store personligheder i folkekulturen som medarbejdere. Det er Ingeborg Munch og Evald Thomsen, som i ti år har arbejdet for folkemindesamlingen og som har gjort forbindelsen mellem den gamle og den ny folkescene til virkelighed. Lad dem blive konsulenter for folkemindesamlingen, og lad dem blive instruktører for den ny folkescene. Samtidig kan folkemindesamlingen vise god vilje ved at lægge en større del af arbejdet med folkekulturen ud til en station uden for København. To af folkemindesamlingens medarbejdere er parat til at leje et hus i Himmerland og gøre det til midtpunkt for indsamlingen i Jylland og til mødested for folk fra den gamle og den ny folkescene, i samarbejde med først og fremmest Ingeborg og Evald. Jeg tror, det vil vise sig at få skelsættende betydning for udviklingen fremover, om folkemindesamlingen tager disse to skridt: meddelere anerkendes og honoreres som medarbejdere, og arbejdet med folkekultur lægges ud i landet. Direkte medarbejderskab fra folkescenen og begyndende decentralisering vil, blandt andet, ændre folks opfattelse af Dansk Folkemindesamling. Omvendt mener jeg, at det vil stille folkemindesamlingen i et dårligt lys, hvis vi i stedet for Ingeborg og Evald ansætter to studenter i København. En beslutning om det ene eller det andet, valget, vil blive tolket som et udtryk for, hvad folkemindesamlingen anser for vigtigst og mest værdifuldt i den øjeblikkelige situation.«
Efter min erfaring er det afgørende vigtigt, at folkekulturens FOLK får adgang til at indsamle, udforske og videregive indholdet af folkekulturen på deres egne vilkår, på lige fod med videnskabeligt uddannede forskere ved folkemindesamlingen. Oprettelsen af Folkemusikhuset i Hogager er et skridt i den retning, idet det først og fremmest er en fælles arbejdsplads for folk og forskere. Jeg vedlægger nogle hefter af FMH Information, som viser et kildemateriale, der er kvalitativt forskelligt fra mesteparten af det hidindtil indsamlede og fremlagte materiale. Men. Folkemusikhusets arbejdsmetode nævnes ikke i Piøs udkast, ej heller behovet for en passende udbygning af denne station i Hogager. Derfor disse bemærkninger. Sagt på en anden måde: I modsætning til Piø mener jeg, at vort største problem er at skabe kontakt med folk. Det er min erfaring. Ikke med alle kredse i befolkningen, for folkekulturens folk er et særligt socialt lag. Og videre: det største videnskabelige problem er at få folk til selv at skrive folks historie.« Vi kan roligt konkludere, at Thorkild Knudsens politiske holdning altså ikke var, som det dengang og senere blev udlagt, at folkekulturen skulle udnyttes i en eller anden politisk ideologis tjeneste, men derimod at: 1) Folk skulle have indflydelse på den forskning, der angik dem selv. 2) Folk skulle selv være med i indsamlingen og bearbejdelsen af deres egen kultur. 3) Folk skulle have betaling for dette arbejde. 4) Det skulle ske på folks egne vilkår. 5) Det skulle ske på lige fod med forskerne. 6) Der skulle oprettes en fælles arbejdsplads for folk og forskere. 7) Den fælles arbejdsplads skulle væk fra København og ud i folkekulturens eget miljø. 8) Folk skulle have indflydelse på hele folkemindesamlingens indretning og virksomhed. 9) Folk skulle have hjælp til selv at skrive deres egen historie. Det siger sig selv, at den mand er besværlig. Og det var netop en af mange grunde til, at det lykkedes Thorkild Knudsen at etablere Folkemusikhuset i Hogager. Det handler næste kapitel om. |
||
2.4. Bødkers rasende brev | ||
PS.: Åh nej, vi må lige have
professor Laurits Bødkers kommentarer med. Hans brev af 29.10.1972 er
stilet til Folkeminderådet, c/o rigsbibliotekar Palle Birkelund, Det kgl.
Bibliotek, og det citeres her i sin forbløffende helhed. Det er ikke
nødvendigt at forstå brevets indhold for at blive klar over, at Bødker
er mindst lige så rasende som Thorkild. Jeg ser Bødker for mig, denne
lille, spinkle mand med det tynde grå hår, ildrød i sit ellers blege
ansigt, sidde og hamre ophidset i skrivemaskinens tastatur. Læseren bedes
nu trække vejret dybt, da hele første afsnit er ét stort
åndedrætseksploderende punktum:
Ligeledes er det måske uvidenhed om de gældende regler for de af staten ansatte, der får mig til at studse over, at forskningslederne skal ansættes efter et dobbelt hold regler (Udkast § 5) – dels som bibliotekarer, arkivarer osv. med (så vidt jeg ved) en arbejdsfordeling pr. uge på 30 + 12 timer, og dels som universitetsansatte med en arbejdsfordeling på 45 % undervisning, 45 % forskning og 10 % administration. Hvis disse regler stadigt er gældende, tør man måske gå ud fra, at de 45 % af arbejdstiden, der af de universitetsansatte skal anvendes til undervisning, for forskningsledernes vedkommende skal bruges til "at vejlede besøgende i samlingens benyttelse" (1951-regulativ § 2), i Regulativudkast af 1972 indskrænket til besøgende med studieformål af videnskabelig karakter (§ 4), hvorved Samlingens karakter af exclusivt forskningscentrum, defineret som en subdivision af modevidenskaben "etnologi" (Udkast § 1) af gammel traditionsindsamlingskarakter yderligere pointeres. Med venlig hilsen Laurits Bødker.« |