Leif Varmark kommer med traditionel folkekultur fra haven... Kulturpolitik
Tanker og visioner til debat.
© Leif Varmark, Balladeskolen, 2008.
Leif Varmark, 2007.

De glemte værdier
Den musikalske folkekultur og dens aktive sangere, spillemænd, dansere og fortællere gemmer på en lang række værdier, evner og færdigheder, som den industrielle og kommercielle udvikling længe har været i gang med at demontere og ødelægge. Specialisering og masseproduktion af færdigvarer gør os til passive forbrugere, også i kulturel forstand. Afhængighed af penge og kompliceret teknologi har erstattet de folkelige fællesskaber. Balladeskolen arbejder på at tilbageerobre de tabte værdier...

Balladerne
Hvad kan vi lære af balladerne i dag? Her er en række punkter, som står lysende klart for den, der har arbejdet med ballader i mange år:
  • de træner og udvikler vores sproglige færdigheder
  • de præsenterer os for livet skønhed og rædsler, konflikter og løsninger
  • de understøtter vores personlige udvikling
  • de giver os selvsikkerhed og selvværd
  • de udvikler vores kropsbevidsthed og motoriske evner
  • de giver os naturlig og alsidig motion
  • de giver os fornøjelige stunder og meningsfuldt samvær
  • de udvider vores kulturelle horisont
  • de udvikler vores fællesskabsfølelse, strukturbevidsthed, sociale kompetence
  • de udvikler vores evner for samarbejde, kommunikation og indlevelse
  • de er smukke...
Råstof
Alt dette opnås, fordi balladerne – og den musikalske folkekultur i det hele taget - er et enestående kulturelt råstof. Men det opnås kun, hvis vi sammen producerer vores kultur til fælles selvforsyning.

Råstof – bearbejdning - produkt - formidling. Den forkerte vej:
gulerødder maskinel bearbejdning dåsemad, pulversuppe og færdigretter supermarkeder
folkemusik moderne bearbejdning folkmusic, folkrock, folktronica CD, DVD, festivals

Råstof – bearbejdning - produkt- formidling. Den rigtige vej:
økologiske gulerødder skånsom behandling økologiske gulerødder fælles selvforsyning
traditionel folkemusik samvær »på gulvet« traditionel folkemusik fælles selvforsyning

Genre eller færdighed
Vi er vant til at opfatte folkemusikken som en musikgenre, dvs. et led i rækken af rock, jazz, klassisk, kirkesang, visesang osv. Balladeskolen opfatter derimod folkemusikken og balladerne som en social hverdagspraksis, et led i rækken af andre traditionelle - kulturelle og materielle - færdigheder: strikning, vævning, syning, pileflet, havedyrkning, hønsehold, madlavning, halmhusbygning osv. 

Tradition og fornyelse - ligeværdigt samarbejde
Naturbeskyttelse er et anerkendt begreb. Det drejer sig dels om at bevare mangfoldigheden og dels om at genopbygge det ødelagte naturgrundlag, så jorden ikke udpines med misvækst og hungerkatastrofer til følge. Det samme gælder for kulturgrundlaget, som i vores tilfælde er: den musikalske folkekultur.
    Det musikalske folkekulturgrundlag, traditionen, bevares og fornys bedst gennem et ligeværdigt samarbejde mellem på den ene side folkekulturens folk - de traditionelle spillemænd, sangere, dansere og fortællere - og på den anden side folkekulturens brugere...