Leif Varmark og Hans Mortensen, 2007. Historierne
Handling og Indhold. Hvad sker der? Hvad betyder det?
© Leif Varmark, Balladeskolen, 2008.
Leif Varmark, 2007.

Handling og indhold Det er vigtigt at skelne mellem balladens handling og balladens indhold: Den traditionelle handling er et udspil, som balladesangeren og hendes tilhørere skaber et nyt indhold ud af. Til alle tider. Balladen er et spejl.

Folk husker og synger kun sange og ballader, der er »sande«, dvs. giver mening. Selv om balladens handling kan være nok så usandsynlig, så kan balladen alligevel være »sand«, fordi sangeren har haft en bestemt oplevelse eller ser bestemte ting foregå i sine omgivelser. Kvinder og børn synger Moderen under mulde, fordi de har haft dårlige oplevelser med en stedmoder, ikke fordi de tror på spøgelser. Strassburgervisen (Frydenborg/Købmanden på Hamborger bro) har et højst usandsynligt og dramatisk handlingsforløb, men herom sagde en sangerske omtrent således: »Hun har penge og er af fornem stand, men han er fattig, og derfor må de ikke få hinanden. De dør begge to, for penge kan ødelægge alting, og det er det, visen handler om: penge kan ødelægge alting, og det er sandt, også i dag.«

Det er lige så meget selve visens grundholdning, som skal være sandfærdig og genkendelig: tekstens fordeling af lys og skygge opfattes af sangeren i overensstemmelse med forestillingerne og anskuelserne i det folkelige miljø. Situationer og konflikter i balladeteksterne skal kunne give genklang i sangerens livserfaringer. Så vil et usandsynligt tragisk eller usandsynligt komisk handlingsforløb fungere som en understregning af livets mere modererede sandheder, og balladen vil blive husket og fornyet.

Balladens handling er det, der sker i balladen, det der konkret beskrives i balladens forløb. Her er personer, steder, dialoger, konflikter, løsninger. Det ser man for sig, idet balladen synges. Det er konkret og entydigt. Her er en model for et handlingsreferat:

Wollekong:
1. Wollekong og hans bror, Harald, aftaler en kapsejlads: vinderen skal være konge i Norge.
2. Harald sejler, men Wollekong vil først høre messen.
3. Wollekong sejler og bruger magi for at få fart på skibet.
4. Wollekong sejler over bjerge og klipper.
5. Wollekong kommer først.

Personer: Wollekong, Harald, Lille dreng, Trolde, Kælling.
Steder: Over borde, (Kirken), Stranden, Skibet, Bjerge og klipper, Stranden.

Balladens indhold er noget helt andet, nemlig hvad det der sker betyder for balladesangeren og tilhørerne. Det er subjektivt og personligt. Forskellige mennesker får noget forskelligt ud af den samme ballade, fordi folk har forskellig baggrund og erfaring, forskellig tankegang og forskelligt følelsesliv:

Wollekong:
A. Kristendommen sejrer altid. Religiøs tolkning? Overklassens tolkning?
B. Den gode vinder over den stærke. Moralsk tolkning? Middelklassens tolkning?
C. Når de rige slås, går det altid ud over de fattige. Politisk tolkning? Underklassens tolkning?
D, E, F osv...

Øvelser:
Lav handlingsreferat og indholdsreferat af Hr. Torbens datter.
Diskutér referaterne.