Hr. Peder han rejste sig op under ø
han fæsted liden Kirsten så væn en mø
I binder jeres hår før I rider
Han fæsted hende mø og han førte hende hjem
så gav han hende sin moder i gemme
Fru Mette hun svøber sit hoved i skind
så går hun i loft for hr. Peder ind:
»Og hør du hr. Peder kær sønnen min
hvordan tugter du hende liden Kirstin«
»Ja hvad skal jeg hende lære
hun tugter sig selv med ære«
»Ja jeg så hende i morges
som trolden danse på torvet
Ja jeg så hende ride
midt på troldens hede
Hun havde ikke andet at ride på
end mindste dyr i skoven var
Hun havde ikke andet til bjesselring
end lindormen var vredet omkring
Hun havde ikke andet til sadelknap
end lindormen sin haletap«
De vidste ikke andet end de var ene to
da stod liden Kirsten og lytted på
|
|
Liden Kirsten gik ud så legendes
kommer ind igen så grædendes
»Og hør liden Kirsten allerkæresten min
hvorfor falmer roserne på kinder dine«
»Ja jeg har spurgt det derude
at syg så er min moder
Ja syge så er mine søskende fem
og nu vil jeg hjem og tale med dem«
»Ja hestene er i enge
og drengen er i senge
Og hestene er over hede
og karmen er urede«
»Ja kan jeg ej karm og køresvend få
så vil jeg på min bare fod gå«
Ja snart blev hestene af engen hent'
og snart blev karmen for døren vendt
»Hvornår skal vi brygge og blande brændevin
hvornår skal vi vente komme din«
»Ja I kan brygge og blande brændevin
men aldrig skal I vente komme min«
Liden Kirsten fik karm og køresvend
så kørte hun af gården og kom aldrig igen
|
Ordene
Denne ballade skar jeg til og sendte på markedet i 1977 i forbindelse
med mit arbejde omkring Frands Povlsen. Den er stort set identisk med
Olriks sammenredigerede version fra DgF. Frands Povlsen har kun 19
vers og noget sludder med et hoved i stedet for lindormen, så man
snupper lidt tilsætning fra hans søsterdatter, Ane
Johanne Jensdatter, Moselund, og fra Ane Povlsdatter, Tværmose.
Motivet med hekseridtet - ofte på en ulv - kan følges så langt tilbage i nordisk mytologi som til
900-tallet.
Hunnestad-stenen, Skåne,
fra omkring år 1000 (dengang dansk).
|
|
Tonerne
Der er et eller andet mærkeligt ved denne melodi. Der er kun 3 takter
i hver linje - til hovedsagligt 4-taktede tekstlinjer - og så er der
i originaloptegnelsen oven i købet en halv takts pause i slutningen af hver linje. Hvordan
det skal forstås, er jeg ikke helt klar over. Den første tanke er
naturligvis, at det er en fejl, men Frands Povlsen er en af vores
dygtigste balladesangere, og Evald Tang Kristensen er den bedste
balladeoptegner i hele Nordeuropa, så fejl...? Selvfølgelig kan man
godt tænke sig, at Frands Povlsen ikke rigtig har kunnet huske
melodien, og så har han på dygtig vis lavet et eller andet fusk for
at få det hele til at passe og for at tilfredsstille ETK, og derved
har han skabt en helt ny og stort set enestående meloditype...? Tjah...
Foreløbig må vi konstatere, at de par stykker, der synger og danser
denne ballade i dag, er fuldstændig ligeglade med det her. De synger
og danser bare, og det fungerer udmærket...
Dansen Det er nok bedst med noget Løb-agtigt, da melodien
bliver alt for stiv i Gang-tempo. Altså Blød 2-spring, hvis der er
noget, der hedder det. I hvert fald bløde knæ...
|