Alle mand 1
© Leif Varmark, 2007. Tekst: Personlig version efter anonym sanger, 1500-tallet (vers 1-3, resten eget påfund). Melodi: Egen komposition, 1998. Ældste kendte version: Sten Billes håndskrift nr. 40, 1555-59. SK 78. |
Alm. gang, derefter SM 3-spring Råb 1 |
Alle mand har hat min har ingen alle mand har hat min har ingen og så tog jeg mig en flået kat og så gjorde jeg min mand en hat og så tog jeg mig en flået kat og så gjorde jeg min mand en hat og nu rider min mand fager hat det har han og nu rider min mand fager hat det har han Alle mand har skjorte min har ingen og så tog jeg mig et bøgeløv og det lagde jeg på min bondes røv og nu rider min mand fager skjorte det har han Alle mand har én min har ingen men så vred jeg hornet af vor stud og det satte jeg på min bondes bug og nu rider min mand fagert studehorn det har han Alle mand har sten min har ingen og så tog jeg mig to kirkeklokker og dem hæng't jeg mellem hans røv og sokker og nu rider min mand skønne kirkeklokker har han Alle mand har tud min har ingen og så tog jeg en kartoffel fra vort læs og den planted jeg midt i mandens fjæs og nu rider min mand skøn kartoffeltud det har han |
Alle mand har ører min har ingen og så tog jeg et par blomkål samt med blade og så stak jeg manden et par flade og nu rider min mand store blomkålsører har han Alle mand har pande min har ingen men så tog jeg mig et torskeskind og så syede jeg hans hoved ind og nu rider min mand torskepande ja det har han Alle mand har øjne min har ingen og så tog jeg et par gedelorte af dem var et par øjne hurtigt gjorte og nu rider min mand gedelorteøjne har han Alle mand har mund min har ingen men så tog jeg mig en griseflab og den stak jeg i min bondes gab og nu rider min mand kæmpegriseflab det har han Alle mand har hår min har ingen men så tog jeg mig en balle halm og den klistred jeg på den skallede mand og når han ryster på sit hoved halm i ørerne det har han |
Kommentar |
Ordene De tre første vers er Sten Billes kusine, Anna Skaves,
resten er mine. Det komiske element har overtaget det fortællende. Alle mand er blevet til
en remseballade med åben struktur, hvor sanger og dansende selv kan producere versene på
stedet. Den hører til karnevalsballaderne, hvor der vendes op og ned
på tingene. Tonerne Melodien bygger på Bolette Morgenstjernes hyrderåb »Kom hid lille Hjelme«, dog med forhøjet kvart. |
Dansen Alle kendte melodier til Alle mand er polskdanse — undtagen én. Etteren
i denne version kan dog danses på forskellige måder, f.eks.
almindelig 6-dans, men man kan også gå afslappet derudaf til frit
råb, for derefter at gi' den hele armen i springdansdelen. Balladescenen Grüner-Nielsen mener, Anna Skave har skrevet Alle mand ind i håndskriftet under et lystigt gilde. Man må forestille sig en fest med druk og dans, hvor Skøn Anna — eventuelt en smule beruset — har skyndt sig hen og og skrive de sjofle viser ned, som de til festen indkaldte legere har sunget og spillet. |
|
Sten Billes håndskrift nr. 40, 1555-59 Her har vi de tre vers af Alle mand. De lyder - som skrevet står - således: Alle mend haffue hatt min haffuer ingen så tugh iegh en flåen kat giøre iegh minn man en hat nu rier min man fauer hatt haffuer han |
Alle man haffuer nogt min haffuer inthet wre iegh hornit aff vor stud satte paa min bondis bugh nu rier min mand fauert stude hornn haffuer han Alle mand haffuer skiort min haffuer ingen tugh iegh mig itt bøge løff lagde på min bondis røff nu rier min mand fauer skiorte har han |
|
Kommentar | ||
Ordene
Denne tekst er bedst, dvs. kugleskør, på sønderjysk dialekt,
f.eks.: duk-kuk (tørklæde-gøg) båws-pråwst (bukser-provst) støwl-døwl (støvler-djævel) skjot-råt (skjorte-rotte) Ak ja! Hvad går der ikke tabt af sproglige finurligheder, når den danske sangskat skal præsenteres for en anonym og national folkemasse... Til gengæld kan vi så more os over den sjældne form med det accelererende omkvæd, som jeg har snuppet fra Sverige og Århus. Video: Tippe Molsted, 2006. 3 min. 2 sek. |
Tonerne
Ballademelodier og spillemandsmusik har påvirket hinanden i århundreder.
Her er vi stort set ovre i ren spillemandsmusik. Dansen Man kan vælge, om man vil danse det hele i Gang eller Løb, eller tekstlinjerne i Gang og omkvædet i Løb. Man kan også lave en slags frit råb på tekstlinjerne, mens man slentrer derudaf, og så fyre rytmen af på omkvædet (se videoen). Balladeteater Denne remseballade egner sig godt til et lille stykke balladeteater: »Konen« står midt i den dansende kreds med diverse effekter, f.eks. en gammel pelshue, skindstykker, en hvid skjorte overmalet med brune klatter, et par indkøbsposer etc. Hun klæder en af de dansende mænd på, mens sangen og dansen skrider frem. |