Broby gamle Skole. Sommerballadekursus 2007
Evaluering af Balladekurset 9.-13. juli 2007 på Broby gamle Skole 
© Leif Varmark, 2007.
Leif Varmark, 2007.
  Kurset startede med at jeg besvimede. Jeg skulle rigtig vise, hvor længe man kan holde en råbetone og foretog derfor en række hurtige og kraftige vejrtrækninger for at fylde lungerne godt op. Derefter fandt jeg mig selv liggende på gulvet med en masse bekymrede kvinder bøjet over mig. Næste dag lukkede jeg mig selv inde på lokummet kl. 2 om natten og måtte befries af en gruppe knap så bekymrede kvinder. Jeg stod jo der i bar røv. Så var det lissom slut med den store lærers autoritet!

Ellers gik det meget godt. De fleste lærte næsten de tre ballader (Wollekong, Hr. Torbens datter og Hovmanden i mæren), vi havde Sig-Efter-øvelser, dansetræning med Stefan og Annie, råb- og talesangs-eksempler (i praksis og på CD), vi snakkede om Evald Tang Kristensen og de gamle balladesangere, Mathilde fangede ret hurtigt 3-hulsfløjtens mysterier, Frederik spillede mundharpe, Neel fik specialtræning i danseføddernes rette placering til Fanteguttens ord og takter, der var en hyggelig aften i Pers Fortællehus med lampernes sange, oplæsning fra Karen Blixens beskrivelse af balladesang og -dans i Afrika samt ildshow ved de unge, der havde været med til »Balladens ild«-kurset ugen før. Ved afslutningsaftenen viste det sig, at alle havde noget at bidrage med – ikke blot noget, de havde lært på kurset, men også noget, de altid havde kunnet, men som de nu var blevet bevidste om var noget værd... Men lad et par af folkets egne repræsentanter tale (lettere redigeret):

Lise: For mig var det bare ugen sommeren 2007. Den gav mig så meget energi, og en del af sommeren dansede jeg ballader ude i haven for at holde sang og trin ved lige. Jeg synes, det hele var fantastisk: Samværet med søde mennesker, de bretonske dansetrin, rytmen i dansene (6-dans kontra 8-dans til samme ballade), lære at »fortælle« en ballade i sangen, lære 3 ballader udenad (jeg troede at min hjerne var blevet for gammel til det!), lære at planlægge en session (torsdag aften) (...) Godt, at vi havde fået »lektier« for, så vi kunne de 3 ballader og kunne synge med fra starten. (...) Jeg har fået mod på at stå for en session med ballader og sanglege i min folkedansetrup på Sysseltinget i Hjørring (...) Det var godt for mig, at vi var en lille gruppe, så alle kunne komme til. Jeg kommer dog gerne en anden gang selvom vi bliver en stor gruppe. F.eks. har jeg planer om at komme den week-end i januar. Kærlige hilsner fra Lise Frey.

Inger: Mine forventninger til kurset var meget små, fordi vi skulle være få, og aldersspredningen skulle være stor. Derfor synes jeg, det var imponerende, at vi kunne holde så god en energi. Alle gav og deltog aktivt. Vi var for få til, at man kunne lurepasse (...) Jeg kunne godt lide, når vi sad omkring bordet og funderede over en tekst eller gentog efter hinanden (...) Jeg vil fremhæve, at jeg bl.a. blev meget opmærksom på tempo og artikulationens betydning i balladesangen (...) Jeg nåede ikke at lære balladerne udenad i løbet af ugen, men nu kan jeg dem (...) Kurset var meget løst struktureret trods den stramme tidsplan, der så godt ud på papiret. Derfor var jeg glad for at Stefan var der, som supplement. Jeg vurderer, han havde en vigtig funktion i forhold til kursusledelsen (...) Jeg havde en udbytterig uge læremæssigt. Jeg er så glad for jeg har fundet jer... Hilsen Inger Lodberg.

Og så er der kun at sige, at mad og køkken fungerede gnidningsfrit med Per og damerne...

Og PS.: »Kursusledelsen« vil overveje at ansætte Stefan som hjælpelærer til næste sommerkursus...


Kursister ved Balladesommerkurset 2007

Lise Nørby Frey

Mathilde Mensink

Stefan Groot og Per Bille

Inger Lodberg

Neel Holm

Ane Varmark

Annie B. Michaelsen

Frederik Mensink

Sidsel Varmark

Elisabeth K. Holm
  Se eksempel på kursusplan her...