Fluens bryllup 3
© Leif Varmark, 2007. Tekst og melodi: Personlig version efter Kristen Rasmussen Egendal, Them, 1875. Ældste kendte version: Hans Mikkelsen Ravn: Rhytmologia Danica, side 115, 1649. SK 8. |
||
GM 4-dans eller 5-dans Talesang Først i høst og sidst i slet pirum så er der fluer og bremser flest pirum nostrum kom kom kostrum kom kårrisel fårri daterum Bremsen red til fluens gård ved siden hængte sobel og mår »Og hør du flue favr og fin og vil du være allerkæresten min?« »Når jeg drikker af min gyldne kande så drikker du af din asenpande Når jeg spiser af mit sølverfad så spiser du af din asenrad Når jeg sidder i kongens sale så sidder du under hestens hale« Bremsen han slog fluen til jord så sad fluen og flipped i mår Fluen fløj op og flipped og græd: »Hvornår så skal vort bryllup være?« »Mariedag som er i høst der samles bremser og fluer bedst« Der var så dejligt et brudehus der hopped en loppe der pev en mus |
Og bremsen skulle i dansen springe forgyldte sporer om benene klinge Og fluen skulle bagefter svinge det silke monne til jorden hænge Og der var så prægtig en brudeseng ja femten traver halm blev brugt til den Nu slutter jeg min bremsesang tag fat enhver som bedre kan Kommentar: SM 3-spring Man kan også danse 3-spring på omkvædet. Det foregår på følgende måde: Storrytmen er 57± slag i minuttet, og den holdes konstant. Når vi deler den i to, har vi Gang (114±). Når vi deler den i tre, har vi 3-spring (171±). Det skifter man så mellem under dansen. Så enkelt er det - i teorien. Vi øvede det meget en overgang i Folkemusikhuset i Hogager, men jeg er ikke sikker på, at der var ret mange, der lærte det. Jeg gjorde i hvert fald ikke. Så nu danser jeg bare - 3-spring i min egen passende rytme og prøver at lokke de andre i kæden med på den... |
Kommentar | ||
Tonerne
Karen Toxværd har en tendens til at dreje ballademelodierne hen mod
det moderne viseagtige. Jeg har derfor lavet hendes omkvædsmelodi om.
Specielt kan jeg ikke klare hendes opera-agtige afslutning d d1
d g med den forfærdelige tekst »straks frisk spring herom«. Yt med
den. Og så har hun fire takter for meget til 6-dans, så yt med dem
også. Herved får jeg en melodi, der ruller afsted tilsyneladende
uden afslutning. Fedt! Dansen Den rullende melodi gør, at man får lyst til at synge hurtigere og hurtigere. Det kan man så gøre, men man kan også danse Gang til verset og Løb til omkvædet. |
Mundmusikken
Tilsvarende har jeg manipuleret lidt med omkvædsteksten. Karen
Toxværd har et sted: dikten måsjon patum og kåren sidder fon datum lemme lemme derien bus en bønne kubbe darius straks frisk spring herom Et andet sted staver Evald Tang Kristensen det anderledes, så det vil jeg også gøre... |
|
Kommentar | ||
Ordene Denne
ballade har jeg fra søstrene Valborg og Hildur Torstensson, men i
oversættelsen har jeg lavet en del om, sat noget ind fra danske vers
og også selv digtet noget ind. Her er originalen: Å brömsen han skulle til fluga och fri »Säg tycker du du vil bli käringa mi'« »Vad tycker du det skulle bli likt du är jo så fattig och jag är så rik För när jag sitter på kungens fat då har ju du alls ingen mat Och när jag sitter i brudekrans då sitter du under en oxesvans« |
Och brömsen slog fluga ett slag på kind »Här ska du få för truten din« Och fluga hon börja å snyfta å gråt »Ska du och jag nu skiljas åt« »Nej vårt bröllop ska firas nästa dag och det ska bli ett lustigt lag« »Det laget det blir väl inte så stort det blir väl på en hästelort Dansen Den noget ensformige melodi indbyder til en lidt langsommere, vraltende kæde, hvilket passer fortrinligt til Mandø-dansen med de fem skæve trin og hoften ud til højre. Udtrykket bør være en grotesk blanding af komik og stolthed. |